جدیدترین داروی هپاتیت

دکتر سیدموید علویان در سمینار تازه های بیماریهای کبدی در شیراز، گفت: طبق آخرین یافته ها، داروی جدید هپاتیت B به نام «تاف» در دنیا کشف شده که صنعت دارویی کشور هم در حال سنتز آن است و کمتر از یک سال دیگر رونمایی می شود.


وی افزود: داروی هپاتیت C نیز در کشور تولید شده و در حال حاضر با یک دهم قیمت خارجی در دسترس بیماران قرار دارد.
وی در ادامه افزود: ایران در۲۰ سال اخیر با اقدامات مناسب در کاهش بار هپاتیت های B و C موثر بوده به طوری که شیوع هپاتیت B در کشور به زیر ۲ درصد رسیده و در خصوص هپاتیت C نیز با شیوع نیم درصد در منطقه، کمترین میزان ابتلا را داریم.
دکتر علویان گفت: طبق برنامه ریزی ها، شبکه هپاتیت با کمک دانشگاهها و سایر مراکز مرتبط در حال حرکت به سمت ریشه کنی هپاتیت C است و در این خصوص تعامل موثر، در دسترس بودن داروهای ارزان، بیماریابی فعال و غربالگری اهمیت بسزایی دارد. وی افزود: شیوع یک نوع از هپاتیت تنها در استان های سیستان و بلوچستان و گلستان، بالاتر از متوسط کشوری است و در این مناطق اقدامات تشدیدکننده ای را انجام میدهیم.
دکتر علویان یادآور شد: عدم رعایت بهداشت، تماس با خون فرد آلوده، رفتارهای جنسی پرخطر و اعتیاد از جمله عوامل بروز هپاتیت است.
رئیس شبکه تحقیقات کشوری هپاتیت، گفت: با توجه به اهمیت بیماریها و درمان مبتلایان به هپاتیت، از مردم خواستاریم حتی اگر یک بار هم تزریق غیرایمن داشته اند و همچنین افرادی که قبل از سال ۷۵ خون تزریق کرده و یا آنهایی که حجامت و یا خالکوبی غیربهداشتی داشته اند به آزمایشگاه ها مراجعه کنند تا در صورت ابتلا، درمان شوند چرا که داروی هپاتیت C با پوشش بیمه ای در کشور ارائه می شود و این نوع هپاتیت ۱۰۰ درصد قابل درمان است. افرادی که یکی از اعضای خانواده آنها مبتلا بوده نیز باید تست بدهند. دکتر علویان در ادامه عنوان کرد: سیاست گاهی اثر منفی بر سلامت دارد و تصمیم گیری اخیر هیات حاکمه آمریکا در جلوگیری از ورود شهروندان کشورهای خاورمیانه به این کشور، از دیدگاه سلامت، نامناسب و ناپسند است و ما محققان در همه جای دنیا تلاش می کنیم که سلامت مردم را تضمین و درد و آلام بیماران را کاهش دهیم، اما هیات حاکمه آمریکا به این مسئله توجه نمی کند که ما همه به هم نیاز داریم و من در همین خصوص نامه ای به ترامپ نوشته و گفته ام که تصمیمات جدید آنها خلاف حرکت حذف هپاتیت C در سال ۲۰۳۰ است که این بسیار ناپسند بوده و در این خصوص یکی از رزیدنت های آنها در این رشته پاسخ داده که ما به این مسایل توجه نمی کنیم و در ارتباطات علمی محدودیتی نداریم. رئیس شبکه تحقیقات کشوری هپاتیت، گفت: با این وجود سیاستهای یادشده، محدودیت ایجاد می کند و بر اقدامات هماهنگ جهانی سلامت تاثیر منفی می گذارد.
دکتر علویان افزود: به طور مثال ما نمیتوانیم بگوییم بیماری هپاتیت در عراق به ما ربطی ندارد و نمی توان حصاری کشید که بیماری منتقل نشود چرا که بیماری ها از دیوارها عبور می کند و حذف هپاتیت C نیاز به تعامل جمعی دارد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *